Case study modułu poleceń

Adam Olejnik

Specjalista ds. Marketingu referencyjnego, Refericon

W grudniu nasz moduł referencyjny dla e-commerce, pozwolił na polecenie serwisu colorland.pl 989 razy. Przełożyło się to na 104 zakupy, konwersja na poziomie 10,5%, dokonane przez osoby otrzymujące polecenie. Natomiast osoby wysyłające polecenie, dokonały 286 zakupów, co daje konwersję na poziomie 28,9%.

Dowiedz się, jak czołowy dostawca fotogadżetów zyskał nowych klientów dzięki modułowi poleceń.

Colorland.pl jest częścią przedsiębiorstwa Cyfrowa Foto, które w swoim portfolio ma parę różnych serwisów. Firma specjalizuje się w różnorodnych fotoproduktach takich jak albumy ze zdjęciami, kalendarze z fotografiami, wydruki na płótnie czy wizytówki. Bogata oferta powoduje, że liczba użytkowników samego serwisu Colorland.pl mogłaby stworzyć miasto o wielkości Gdyni – osiągając liczbę 250 tysięcy. Tak obszerny rynek generuje silną konkurencję, zarówno w wyszukiwaniach organicznych, jak i płatnych.

Wśród rywali Colorland.pl znajdują się renomowane i doceniane marki, takie jak fotojoker.pl i empikfoto.pl, które inwestują znaczne środki w reklamę, starając się dotrzeć do odbiorców zarówno offline, jak i online. Na podstawie przeprowadzonych rozmów i analizy danych, dowiedzieliśmy się, że okres rozpoczęcia naszej współpracy z Cyfrowa Foto przypadł na jeden z bardziej intensywnych momentów w roku dla tego sektora, czyli okresu świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Wyzwanie

Cyfrowa Foto dywersyfikuje swoje działania marketingowe i sprzedażowe, prowadząc wiele różnych serwisów z przypisaną do nich ofertą skierowaną do wyodrębnionych grup docelowych. Pochłania to zasoby osobowe i czasu. W okresie grudzień/styczeń rosły również koszty reklamy płatnej. Poszukiwano więc rozwiązania pozwalającego zyskać nowych klientów, które dałoby się wprowadzić szybko, bez wsparcia IT, a które to stanowiłoby rozszerzenie działań marketingowych. Postanowiono przetestować moduł poleceń dla e-commerce, będący częścią usługi Sellvant.

30-dniowy okres próbny

Przed wdrożeniem modułu poleceń wchodzącego w skład usługi Sellvant, zdecydowano się sprawdzić go w listopadzie wyłącznie na portalu Colorland.pl. Zaprojektowanie kampanii i implemementacja modułu była błyskawiczna. W ciągu 30-dniowego okresu próbnego aplikacja wygenerowała 824 polecenia, które skonwertowały do kilkudziesięciu transakcji. Pozyskaliśmy również 605 adresów e-mailowych do newslettera. Rezultaty były na tyle obiecujące, że zdecydowano o wdrożeniu modułu poleceń w pozostałych serwisach należących do Cyfrowa Foto sp. z o.o.

Ocena rezultatów

Przez okres około półtora miesiąca, od grudnia aż do środka stycznia, nasz moduł poleceń umożliwił Cyfrowa Foto polecenie wszystkich swoich usług niemal 7 000 razy. Co więcej, uzyskaliśmy ponad 1300 adresów e-mailowych, z których 54% to nowe adresy, wcześniej nie figurowały w bazie subskrypcyjnej firmy.

Dane dla serwisu Colorland.pl we wspomnianym okresie działania modułu przedstawiają się następująco:

Dla osób otrzymujących polecenie:
– wysłano 2694 kodów,
– przełożyło się to na 195 zamówionych produktów,
konwersja na poziomie 7,2%.

Statystyki za sam grudzień, funkcjonowania Refericon na Colorland.pl:
– wysłano 989 kodów,
– przełożyło się to na 104 zamówionych produktów,
konwersja na poziomie 10,5%.

Dla osób wysyłających polecenie:
– wysłano 2694 kodów,
– przełożyło się to na 566 zamówionych produktów,
konwersja na poziomie 21%.

Statystyki za sam grudzień, funkcjonowania Refericon na Colorland.pl:
– wysłano 989 kodów,
– przełożyło się to na 286 zamówionych produktów,
konwersja na poziomie 28,9%.

Oprócz danych zgromadzonych i udzielonych przez Colorland.pl, prowadziliśmy równolegle własną analizę danych. Click-through rate (CTR) osiągnął poziom 3,7%, a wskaźnik kliknięć do wysłanych poleczeń wyniósł 14,1%. W grudniu na portalu Colorland.pl zanotowaliśmy:

Wyświetlenia widgetu: 189540
Kliknięcia w ikonę: 7017
Wysłane rekomendacje: 989

Brano pod uwagę wszystkie możliwe metody zdobywania nowych konsumentów i zwiększenia ruchu na stronie. W rezultacie, tylko w grudniu dla Colorland.pl rozesłano 989 rekomendacji, z których łącznie (od osób polecających i poleconych) odnotowano 390 transakcji. Nasza współpraca z Cyfrowa Foto jest kontynuowana i rozwija się sukcesywnie.

Chcesz poznać scenariusze sukcesu dla swojego sklepu?